Čestitka

cestitka2014.jpg

Upis korisnika(login)

 

Libero Hosting web VPS www.liberohosting.com

Hrvatski Pravoslavac Korice

Prodaja kuće u Murteru

www.udbina.com

 

Križ Hrvatske Pravoslavne Crkve

Brojač Posjeta

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDanas56
mod_vvisit_counterJučer672
mod_vvisit_counterOvaj Tjedan1433
mod_vvisit_counterProšli Tjedan5139
mod_vvisit_counterOvaj Mjesec8041
mod_vvisit_counterProšli Mjesec25714
mod_vvisit_counterUkupno2463551

Trenutno na stranici: 13
0 198.143.37.21
,
0

Pristupnica

Pristupnica

                             SvMihovil    Isus     Bogorodica
Ženitba u Armeniji PDF Ispis E-mail
Ocjena: / 3
LošeOdlično 
HPZ - Aktualnosti
Urednik Administrator   
Četvrtak, 30 Svibanj 2013 18:32

Ženitba u Armeniji

„Stvoritelj od početka muško i žensko stvori ih
i reče: Stoga će čovjek ostaviti oca i majku da
prione uza svoju ženu; i dvoje njih bit će jedno
tijelo? Tako više nisu dvoje, nego jedno tijelo.
Što, dakle, Bog združi, čovjek neka ne rastavlja."
(Mt 19, 4 – 6)

Ženitbeni savez

Sakrament ženitbe jedan je od sedam svetih sakramenata Armenske apostolske crkve. Mladenci, osjećajući ljubav jedan prema drugomu, moraju se truditi svakojako učvršćivati svoju duhovnu tijesnu vezu. Sakrament ženitbe stvara se unutarnjim savezom koji sadržava u sebi mir. U ovom se savezu temelji načelo svijeta, a sam savez jest plod ljubavi. Upravo su tako živjeli u ljubavi praoci ljudskoga roda Adam i Eva, a Bog je stalno nazočio uz njih i sami oni bili su u neprikidnom općenju s Njim.

foto-1

Posebnu je svrhu ženitbe odredio Bog rekavši: „Plodite se i množite" (Post 1, 28). Zajedno, postavši jedno tijelo, muž i žena su trebali rađanjem napučiti zemlju, upravljati njome i svim što je na njoj te imati prisan odnos. Zgriješivši, čovjek je izopačio Božje naputke, lišio se ljubavi i saveza. Uza sve to Bog nije ostavio čovjeka nego je došao i svojom ljubavlju se spojio s čovjekom i u tom spajanju stvorio u ljudima sve potrebno za nastanje mira. Na prvoj stranici Biblije, govoreći o stvaranju muža i žene, vidi se kolika je važnost braka i bračnoga života. Isukrst je ženitbenu vezu uzdignuo na razinu sakramenta, a Njegova se volja ovršuje u Crkvi kroz cijelu povijest.

Obitelj jest božanska ljubav u minijaturi stvaranje koje Crkva utemeljuje uz pomoć svetoga sakramenta ženitbe (arm. – psak). U ovom sakramentu dvije jedna od druge daleke osobe, muškarac i žena, dobivaju božanstveni blagoslov, sjedinjuju se jedan drugomu na tajanstven način i postaju jedno tijelo. Krenu putem vječnoga zajedničkoga života po ugledu Krista i Njegove Crkve. Na putu sjedinjenja ženitbom moraju imati i vanjsko i unutarnje duhovno dostojno vladanje.

Bog jest ljubav i naše se uljudno vladanje i blaženstvo ostvaruju sjedinjenjem s Bogom u ljubavi. Dakle, nema li ljubavi, nema ni blaženoga saveza tamo gdje nema Božjega blagoslova. A jedinstvo radi uživanja, izvan ljubavi i istine ne može biti dio ostvarivanja Božjega kraljevstva u ovom svijetu. U bračnom životu nije putenost cilj, to mora biti duhovna jednost i nerazrješivost.

Apostol Pavao, govoreći o zbiljskoj bračnoj ljubavi, naglašava velik značaj ženitbe: „Muževi, ljubite svoje žene kao što je Krist ljubio Crkvu (...) Otajstvo je to veliko! Ja smjeram na Krista i na Crkvu" (Ef 5, 32). Armenska apostolska crkva ne ustraje na iznimno duhovnom značaju obiteljske sreće. Ona također priznaje i njegov svjetovni značaj, no pri tom odbija robsko služenje načelu „Uživaj".

Uvjeti i sakrament ženidbe

Prije stvaranja zdrave i čvrste obitelji Crkva predlaže mladencima razmotriti sljedeće uvjete. Jedan je od najvažnijih ciljeva žentibe jest rađanje i odgoj djece. Bog je odredio da se ljudsko društvo širi potomstvom, što naravno ne znači da je život ženitbenih drugova koji ne mogu imati djecu manje vrijednosti. Zaručnici moraju biti sposobni za sklapanje ženitbe i imati obostranu privolu. Zabranjuje vjenčanje ženomrscima, uškopljenicima, a također i onima o kojima je poznato da su spolno nemoćni.

foto-2

Ženitba

Sakrament ženitbe prema obredu razdvajan je dvojakim svečanim činom: zarukama (ili prstenovanjem) i krunitbom. Zaruke (arm. inšandrek, inšandrutjun) pravi su ženitbeni ugovor, spojen s blagoslovom svećenika i predajom vjenčanoga prstenja. Nakon sklapanja zaruke ženitba se smatra valjanom jer je izjavljena privola s jedne i druge strane ženitbenih parova pa i roditelja. Krunitba je drugi ženitbeni čin. Na glavu se stavljaju zaručnički vijenci. Mladenka mora biti zrela – 17 godina, a mladenac - 18 godina. Važna je i rodbinska veza. Postoji zapreka krvnoga srodstva od 13. st. To je sedam koljena (sin je udaljen od oca na jedno koljeno, unuk – na dva koljena itd.). Mladenci moraju biti kršteni i imati sakrament potvrde. Crkva zabranjuje ženitbu kršćanina (ili kršćanke) s inovjercem (ili inovjerkom). Osnova je uzajamne ljubavi – istovjerstvo jer se duhovni razvoj čovjeka ostvaruju vjerom. Muž je domu glava, žena mu je srdce jer se glava i srdce u uzajamnom skladu vezuje ljubav i vjernost.

Ovaj drugi svečani čin spojen je s liturgijom za koju su se zaručnici pričestili. Ženitba se sklapa u crkvi pred svećenikom u nazočnosti svjedoka, kuma (arm. – hačehbajr, razg. – kavor) i naroda. Svećenik pita zaručnika: „Jesi li gospodar ove žene?" Isto pita i zaručnicu: „Pokoravaš li se ovomu muškarcu?" Tijekom ženitbe vjenčano prstenje, koje se stavlja na prst zaručniku i zaručnici, znak je nerazrješivosti njihova saveza, a zapaljene svijeće – duhovne radosti i nebeskoga dara. Vijenci koji svečano polažu na glave mladencima prikazuju (simboliziraju) njihovu nevinost. Vino piju u znak da će ženitbeni drugovi radosti i nevolje zajedničkoga života kušati zajedno.

Vjenčanje se ponavlja ako je jedan od supružnika umro. Armenska crkva dopušta ostvarivati sakrament ženitbe samo dva puta: „Kanon djevičanske ženitbe" i „Kanon druge ženitbe". Treća je ženitba nedopustiva.

foto-3

(Ne)razrješivost i nevaljanost ženitbe

Ženitba je zabranjena u nedjeljnim, dušnim, korizmenim danima i u prvih osam uskrsnih dana, u danima najvećih crkvenih blagdana i dr. Ženitba nije razrješiva ni državnom ni ljudskom vlašću: „Što, dakle, Bog združi, čovjek neka ne rastavlja" (Mt 19, 6). Kako je nemoguće razlučiti Krista s Njegovim Crkvom, tako i nemoguće rastaviti čovjeka s njegovom ženom. Dakle, Armenska crkva smatra ženitbu nerazješivom činom, ali ju ipak razrješuju u pojedinim slučajevima:
- preljub bilo jednoga bilo drugoga ženitbenoga para
- neizlječiva i zarazna bolest
- bjesomučnost i ludost
- jedan je od ženitbenih drugova nestao sedam godina.
Ženitba je nevaljana kada:
- sklopljena je tajno
- sklopljena je prisilno
- zaručnik ili zaručnica imaju zakonitoga muža ili zakonitu ženu.

Neplodnost nije razlog ženitbene rastave. Sakrament ženitbe obavlja Crkva na čelu je koje katolikos i samo ona ima vlast razriješiti ženitbenu vezu. Sakrament ženitbe sveto je spajanje dvoje ljudi u „jedno tijelo", dviju duša – u jednu dušu, dvaju života – u jedan život.

Artur Bagdasarov

 
 
 
Komentari (0)
Komentiraj
Vaši kontakt detalji:
Komentar:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img]   
:D:angry::angry-red::evil::idea::love::x:no-comments::ooo::pirate::?::(:sleep::););)):0
Security
Molim unesite anti-spam kod sa slike.
 
RocketTheme Joomla Templates
generic xenical 60 mg